	R.br
	Datum
	Medij
	Tip priloga
	Šta je tema
	Izvor
	Napomena

	1.
	29.09.
	RTS

Dnevnik 2
	Izveštaj
	-Pomenuta su tri ključna problema.

-Diskutabilni podaci korišćeni u izveštaju.

-Mediji od države kroz oglašavanje dobijaju 40 miliona evra.
	-Verica Barać 

Prvo smo to hteli da dobijemo dokumentaciju od RTS-a ali onda to nije moglo da se dobije, čak ni uz pomoć Poverenika.

-Milan Nikolić

Otvoreni smo za saradnju, otvoreni smo za sugestije, otvoreni smo za sve podatke koje nam možete dati.

-Đorđe Vlajić

Savet je u izveštaju koristio diskutabilne podatke, zbog kojih je RTS u sudskom sporu.
	Ne posvećuje se pažnja ključnim problemima iz izveštaja. 

Veći deo priloga je posvećen izjavama Milana Nikolića i Đorđa Vlajića, koje idu u prilog RTS-u.

Dovodi se u pitanje kredibilitet dokumentacije, ali se ne pominje da RTS nije dostavio Savetu dokumentaciju i nakon rešenja Poverenika Šabića.

Više pažnje je posvećeno izjavama sa okruglog stola nego Izveštaju.



	2.
	29.09.
	TV B92

Vesti u 23
	Izveštaj
	-Paralelno se izveštava o medijskoj strategiji i izveštaju Saveta.

-Pomenuta su tri ključna problema.
-Izveštaj je prosleđen:Vladi, novinarskim udruženjima, međunarodnim institucijama koje se bave medijima.
	Verica Barać

Problem zaista jeste veliki. Ne, da je nemoguća borba protiv korupcije u ovakvim uslovima, nego je uopšte nemoguć bilo kakav demokratski poredak. Znači ovde možete i to se dešava, zaista da javnost formirate kako vam odgovara. Poslednjih nekoliko godina, a nikada nije bilo baš idealno ali poslednjih nekoliko godina su mediji, zaista, sve više zatvoreni. Znači postoje teme koje mi radimo, za koje su novinari sa kojima mi sarađujemo vrlo zainteresovani dok mi radimo i mi dajemo dokumentaciju i čak bude ono da, evo hoćete li da dođete u Vesti kada se to objavi itd., a onda sazovemo konferenciju za štampu, ne da više nema poziva nego se nigde ne pojavi ni jedan red.
	Više pažnje je posvećeno medijskoj strategiji nego izveštaju. 

Povezivanjem ovih događaja umanjen je značaj izveštaja, pa i u ovom slučaju nije bilo prostora za ključne probleme, kao ni za detalje iz izveštaja.

	3.
	29.09.
	Beta
	Vest
	-Navedeni su problemi.
-Navedene su izjave učesnika okruglog stola.
	Verica Barać 

Sloboda medija je  u Srbiji dovedena u pitanje, zbog čega je posredno ugrožena i borba protiv korupcije, koja ne može da se odvija bez pomoći slobodnih medija.
Snježana Milivojević 

Nekadašnje direktne političke uticaje na medije više nije moguće "elegantno" sprovoditi pa se sada to radi posredno, kroz finansijske pritiske.
Rodoljub Šabić

Trenutni stepen transparentnosti vlasništva u medijima je "karikatura" i iluzorno je govoriti o bilo kakvom uređenju medijske sfere dok je takva situacija. Šabić je osudio finansiranje pojedinih medija iz budžeta i dodao da je neprihvatljivo da se novac poreskih obveznika koristi za ličnu i stranačku promociju.
	Naslov: 

Sloboda medija u Srbiji dovedena u pitanje

U prvom planu su izjave sa okruglog stola, a ne sadržaj izveštaja.

Vest ove novinske agencije je kratka i ne nudi informacije o izveštaju.



	Analizirano je *

Objavljena su 3 teksta. Forma tekstova: 2 izveštaja, 1 vest.

Teme: pomenuta su tri ključna problema iz izveštaja;  način finansiranje medija (državne institucije i oglašavanje, trošenje novca na lične i partijske promocije, finansijski pritisci su zamenili političke), verodostojnost podataka, kome je izveštaj prosleđen, zatvorenost medija (veza između slobodnih medija i borbe protiv korupcije).

Izvori: sažetak izveštaja, izjave sa okruglog stola.

Citirani su: Verica Barać (3), Snježana Milivojević (1), Rodoljub Šabić (1), Milan Nikolić(1), Đorđe Vlajić(1).

	4.
	30.09.
	TV Pink

(Jutarnji program)
	Izveštaj
	- Pomenuta su tri ključna problema.
-Izjave učesnika sa okruglog stola.
	Verica Barać

Poslednjih nekoliko godina, a nikada nije bilo baš idealno ali poslednjih nekoliko godina su mediji, zaista, sve više zatvoreni. Znači postoje teme koje mi radimo, za koje su novinari sa kojima mi sarađujemo vrlo zainteresovani dok mi radimo i mi dajemo dokumentaciju i čak bude ono da, evo hoćete li da dođete u Vesti kada se to objavi itd., a onda sazovemo konferenciju za štampu, ne da više nema poziva nego se nigde ne pojavi ni jedan red.
Snježana Milivojević

Direktna moć danas se ne može koristiti, ali politička moć se pretvara u ekonomsku moć, a zatim se koristi ponovo da bi se dobila politička moć.
Rodoljub Šabić

Transparentnost vlasništva u srpskim medijima je karikatura.

Šabić je osudio finansiranje pojedinih medija iz budžeta i dodao da je neprihvatljivo da se novac poreskih obveznika koristi za ličnu i stranačku promociju.
Saša Janković

Za rad medija potrebna su pravila, a ovaj izveštaj pokazuje da ona nisu postavljena na pravi način.
	Veća pažnja je posvećena izjavama sa okruglog stola nego sadržaju izveštaja.

	5.
	30.09.
	Danas
	Izveštaj
	-Problemi RTS-a: vlast koristi RTS da ostvari uticaj; servis političkih stranaka i produkcija povezanih sa vladajućim strankama i članovima UO; ne izvršava obaveze i krši Zakon o radiodifuziji.

-Zaključak Saveta: nad medijima se vrši snažan politički pritisak i uspostavljena je potpuna kontrola.

-Osnovni problemi:Netransparetno vlasništvo: uzrok of-šor kompanije, u 18/30 medija vlasnici nisu poznati, cilj skrivanje pravih vlasnika i interesa; Finansiranje:državne institucije izdvajaju za oglašavenje oko 15 miliona evra godišnje, nabrojane su institucije koje su izdvojile najviše; RRA: trpi politički pritisak i radi pod uticajem političkih partija.
	-Sažetak
-Više ne postoji medij iz kojeg građani mogu da dobiju potpune i objektivne informacije, jer pod snažnim pritiskom političkih krugova mediji prećutkuju događaje, ili o njima izveštavaju selektivno i nepotpuno.

- Kada je finansiranje medija u pitanju, neophodno je znati da preko oglašavanja, koji za privatne  emitere i izdavače predstavlja osnovni izvor prihoda, vlast utiče na način izveštavanja i uređivačku politiku. Naime, državne institucije u Srbiji izdvajaju velika budžetska sredstva na oglašavanje, čime se ostvaruje lična i partijska promocija, koja na godišnjem nivou, na uzorku od 50 velikih budžetskih korisnika od kojih je Savet za borbu protiv korupcije prikupio podatke, nije manja od 15 miliona evra.

- Pa je zato gotovo nemoguće pronaći analitički tekst, odnosno istraživački pristup novinara kada izveštavaju o radu ovih i drugih državnih institucija.
-Verica Barać
Izveštaju nedostaje deo novca i podataka koje Savet nije uspeo da dobije.
-Snježana Milivojević 

Opšte nezadovoljstvo načinom na koji mediji funkcionišu, tokovi novca krimi priča o medijima.
	Naslov:

Predstavljen Izveštaj o pritiscima i kontroli medija u Srbiji

RTS –servis za političare i stranke
Iz naslova se ne vidi ko je predstavio izveštaj, a moglo bi se zaključiti da je izveštaj samo o RTSu.

-Izveštaj je u prvom planu.

-Ne objavljuju se konkretni podaci iz izveštaja.

Autor: B.Cvejić

	6.
	30.09.
	Kurir
	Izveštaj
	-Problemi:Netransparetno vlasništvo: uzrok of-šor kompanije, u 18/30 medija nepoznati vlasnici, cilj skrivanje pravih vlasnika i interesa tih medija.

-Dnevne novine:Kurir jedini među dnevnim glasilima 100% u srpskom vlasništvu.

-Oglašavanje: ¼ prihoda oko 40 miliona evra medijima dolazi od države.

-Uloga PR agencije, marketinških i produkcijskih agencija u vlasništvu partijskih funkcionera.
	-Izveštaj

-Verica Barać 

Izveštaj pokazuje deo podataka do kojih je Savet mogao da dođe.

-Snježana Milivojević 

Tokovi novca su kao krimi priča.
	Naslov: 

STANJE U SRPSKIM MEDIJIMA

Pod kontrolom države

Ukazuje na deo problema jer mediji nisu samo pod kontrolom države.

-Izveštaj je u prvom planu.

-Objavljen je samo deo iz izveštaja o Kuriru, ali nema drugih podataka.

Autor: E.K.

	7.
	30.09.
	Balkan magazin

(internet izdanje)
	Izveštaj
	-Izveštaj Saveta je pokazao da su mediji pod kontrolom političara, tajkuna i marketinških agencija.

-Zaključak Saveta je da nema medija iz koga građani mogu da dobiju potpune i objektivne informacije jer pod snažnim pritiskom političkih krugova mediji prećutkuju događaje ili o njima izveštavaju selektivno i nepotpuno.

-Netransparetno vlasništvo medija: (TV Prva, TV Avala, RTV B92, Radio Index, Radio Roadstar, Press, Večernje novosti vlasnici oš-šore kompanije; Happy, Happy kids, Radio S, Pečat i Akter nepoznati vlasnici).
-Drugi problem: finansiranje medija od strane države  ( ¼    prihoda od države).

-Navedene su institucije koje izdvajaju najviše novca za medije.

-Agencije za odnose sa javnošću kontrolišu tržište reklama (Meken Erikson, Multikom, Direkt media).

-Treći problem: uloga javnog servisa (nije dostavio podatke Savetu, radi kao servis za promociju političara) i RRA.

-Citirani su učesnici okruglog stola.


	Verica Barać

Srbija je u medijskom mraku, a u ovakvim uslovima ne da je nemoguća borba protiv korupcije, već je nemoguć i demokratski poredak. 

Politička elita je obezbedila ekonomskoj eliti sve što ima i isto tako može sve i da im oduzme. Videli smo to na primeru Mobtela.

Snježana Milivojević

Direktna moć danas se ne može koristiti, ali politička moć se pretvara u ekonomsku moć, a zatim se koristi ponovo da bi se dobila politička moć. Ono što je veoma važno kod ovog izveštaja je da Savet sve procese dovodi u vezu sa sadržajem medija. Takođe, iznenadio me primitivizam tih veza kojim političari utiču na medije. I u drugim zemljama te veze postoje, ali postoji i niz kanala, institucija, regulacija i samoregulacija, koje ipak omogućavaju i javnosti da učestvuje u procesu.

Rodoljub Šabić

Odgovorno društvo mora imati odgovore na ova tri pitanja koja su pokrenuta u izveštaju. Transparentnost vlasništva u srpskim medijima je karikatura. Ako nas ovo ne zanima onda je iluzija bilo kakvo uređivanje medijskog prostora. Javnost ima pravo da raspolaže informacijama. Međutim, kao što vidimo iz izveštaja,

značajna sredstva se izdvajaju za „informisanje“ i promociju. U krizi, ako ste u situaciji da trošite veliki novac na medije, ne dobijate samo prostor, već i kvalitet. kada pogrešite prolazi neprimećeno, a posledica je kreiranje svesti u javnosti koja nije normalna

Nekada je neophodno prisustvo države u medijima i zato postoji Zakon o oglašavanju. Postoje situacije u kojima je legitimno trošiti budžetske pare u medijima, ali ako te situacije nisu obuhvaćene zakonom onda zakon treba proširiti, a ne zaobilaziti ga.
Saša Janković
Mediji nisu samo privatna preduzeća već oni imaju zadatak da pružaju građanima informacije, da ih interpretiraju i obrađuju iz više uglova. Za rad medija potrebna su pravila, a ovaj izveštaj pokazuje da ona nisu postavljena na pravi način. Građani danas postaju politički potrošači kojima se plasira informacija čak i mimo osnovnih pravila o reklamiranju. Osnovno pitanje je šta građani gube zbog nerealnosti i neobjektivnosti onoga što im mediji nude?

Ljiljana Smajlović

Zatvoreni mediji su saučesnici vlasti u korupciji. Često čujemo da nema dovoljno para da bi štampa bila kritička i nezavisna, a sada vidimo da se 40 miliona evra daje za lažna istraživanja, kupovinu glasova i reklamni prostor za stranačke funkcionere. Hoće li Vlada razgovarati o ovom izveštaju? Da li je ovo ono što je usvojeno na telefonskoj sednici kao medijska strategija?

Vukašin Obradović

Moramo da prestanemo da budemo licemeri i da se, kao, iznenađujemo ovome što smo pročitali u izveštaju. Zna se kako sistem funkcioniše, a Savet je skupio podatke i hrabrost da ovo iznese u javnost. Za NUNS je najvažnije kakva je pozicija novinara u svemu ovome. Da li uopšte možemo govoriti o nezavisnom, profesionlanom i istraživačkom novinarstvu posle ovog izveštaja. Ovo je tužna priča o srpskom novinarstvu i novinarima koji su stavljeni u poziciju da moraju da pristaju na ucene. Tržište je siromašno, a poslodavci su spremni na svakakve ucene. Proces donošenja medijske strategije pokazao je odnos političke elite prema medijskom sektoru. Mesecima smo se rvali sa njima oko elemntarnih stvari kao što je javnost vlasništva.

Milan Nikolić

U složenim društvima nema demokratije bez slobode medija. Mislim da se precenjuje uticaj političke elite. Po mom mišljenju uticaj političke elite je 10 do 15 odsto i opada, a uticaj ekonomske elite je 80 odsto i raste. Ekonomska elita upravlja političkom i strah od države treba zameniti strahom od privatnog interesa. Kada se privatni interes predstavlja kao opšti dolazi nevolja. Bogati plaćaju „pi ar“ firme da manipulišu javnim mnjenjem. „Pi ar“ industrija je neprijatelj slobodne štampe i demokratije.

Moramo da radimo na marketingu, reklamama, ali možda i da tražimo finansiranje direktno iz budžeta. RTS je pravi javni servis i ima obavezu ne samo da daje zabavni program već i da obrazuje građane.
Dragan Janjić, novinar

Od tih 40 miliona evra koji idu medijima, samo jedan milion ide preko konkursa, a ostalo ide direktno u budžete odabranih medija. Nama bi cilj trebalo da bude javni interes, a ne opstanak pojedinih medija. To bi trebalo tržište da odluči ko će ostati, a ko ne. Ono što bi trebalo da tražimo je da se prekine tekuće finansiranje medija, već da se novac daje samo za projekte od javnog ineteresa.

Nemanja Nenadić
Nije ni bitno da li je bilo korupcije ili kupovine uticaja. U krajnjoj liniji bitno je da su budžetske pare bačene u bunar i za to treba neko da odgovara. Takođe, nije dovoljno samo obezbediti da se zna ko je vlasnik nekog fonda sa Sejšela koji poseduje medij. Važno je i ko finansira taj medij.
Milić Milovanović, član Savata

Koliko su privatni mediji zaista privatni? Ovde se privatni sektor našao pod kontrolom državnog i to se sprovodi već nekoliko decenija. Velika sredstva su devedestih otišla iz zemlja na Kipar i država ih je iznela. Sada se te pare vraćaju, ali sa privatnih računa naših najvećih kapitalista. Svi tragovi vlasništva medisjkih kuća vode na Kipar.


	Naslov:

Tužna priča o srpskom novinarstvu

Autor: Miloš Obradović

Navedeni su mediji koji imaju netransparetno vlasništvo. 

Pomenute su tri agencije koje imaju veliki uticaj na tržište reklama. 

	8.
	30.09.
	Udruženje novinara Srbije

(sajt)
	Izveštaj
	-Vlast poseban uticaj ostvaruje preko RTS-a (servis političkih struktura, ali i produkcija koje su vezane za vrhove vladajućih stranaka i članovima UO, krši Zakon o radiodifuziji).

-Osnovni problemi:Netransparetno vlasništvo: uzrok of-šor kompanije, u 18/30 medija vlasnici nisu poznati, cilj skrivanje pravih vlasnika i interesa; Finansiranje:državne institucije izdvajaju za oglašavenje oko 15 miliona evra godišnje, nabrojane su institucije koje su izdvojile najviše; RRA: trpi politički pritisak i radi pod uticajem političkih partija.
	Izveštaj

Više ne postoji medij iz kojeg građani mogu da dobiju potpune i objektivne informacije, jer pod snažnim pritiskom koji stiže iz političkih krugova, mediji prećutkuju događaje ili o njima izveštavaju selektivno i nepotpuno.
Kada je finansiranje medija u pitanju, neophodnо je znati da vlast preko oglašavanja, koje za privatne emitere i izdavače predstavlja osnovni izvor prihoda, utiče na način izveštavanja i uređivačku politiku. Naime, državne institucije u Srbiji izdvajaju velika budžetska sredstva za oglašavanje, čime se ostvaruje lična i partijska promocija, koja na godišnjem nivou nije manja od 15 miliona evra.
	Naslov:

RTS – servis za političare i stranke

Autor: B.Cvejić

	9.
	30.09.
	Euractiv Srbija

(Internet portal)
	Izveštaj
	-Medijska strategija.

-Navedeni su ključni problemi: netransparetno vlasništvo, uticaj državnih institucija na rad medija kroz budžetska davanja, problemi u funkcionisanju javnog servisa.

-Ugrožena je borba protiv korupcije jer nema slobodnih medija.
	Verica Barać
	Naslov: 

Strategija korak ka uređenju medijske sfere

Tekst je posvećen strategiji, a u jednom pasusu se napominje da je Savet predstavio izveštaj, ali se osim navođenja tri problema ne ulazi dublje u sadržaj izveštaja. 

Izvor: Beta



	10.
	30.09.
	Pištaljka

(Internet portal)
	Izveštaj
	-Bez slobodnih medija nema ni borbe protiv korupcije.
-Tri osnovna problema: netransparetno vlasništvo- uzrok of-šor kompanije, u 18/30 medija vlasnici nisu poznati, cilj skrivanje pravih vlasnika i interesa;

uticaj državnih institucija na rad medija kroz budžetska davanja-50 miliona evra godišnje se izdvaja za promocije;

problemi u funkcionisanju javnog servisa.

-Preporuke iz izveštaja.
	Izveštaj

Nad medijima u Srbiji vrši se snažan politički pritisak, zbog čega je nad njima uspostavljena potpuna kontrola – više ne postoji medij iz kojeg građani mogu da dobiju potpune i objektivne informacije, jer pod snažnim pritiskom koji stiže iz političkih krugova, mediji prećutkuju događaje ili o njima izveštavaju selektivno i nepotpuno.

Najveća finansijska sredstva za medije izdvajali su Telekom Srbije, Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, Agencija za privatizaciju, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstvo zdravlja i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, pa je zato gotovo nemoguće pronaći analitički tekst, odnosno istraživački pristup novinara kada izveštavaju o radu ovih institucija.
Osim pomenutog iznosa od 15 miliona evra, mediji kroz javne konkurse dobijaju, u zavisnosti od izvora, dodatnih 21 do 25 miliona evra. Naime, ni o tome ne postoje potpuni podaci, pa prema Medijskoj studiji Ministarstva kulture, taj iznos za 2010. godinu iznosi 25 miliona evra, dok pojedina dokumentacija, takođe Ministarstva kulture i Pokrajinskog sekretarijata, pokazuje da je reč o iznosu od oko 21,5 miliona evra. U svakom slučaju, ako se to uporedi sa ukupnim tržištem oglašavanja od oko 160 miliona evra, dolazi se do podatka da medijima od državnih institucija dolazi približno četvrtina njihovih prihoda.
Agencije Meken Erikson grupe su, prema podacima Uprave za trezor, od 2007. do 2011. godine pružale marketinške usluge za ukupno 103 budžetska korisnika, odnosno državne institucije. Među njima je bilo najviših državnih organa kao što su Predsednik Republike Srbije, Vlada Srbije i ministarstva, pa do velikog broja javnih preduzeća kao što su JP Putevi Srbije, ustanova kulture poput Pozorišta na terazijama ili Kulturnog centra Novog Sada, državnih zavoda i agencija kao što su Agencija za privatizaciju ili Zavod za zdravstveno osiguranje, lokalnih samouprava i to Grada Beograda i opština Novi Beograd, Vračar i Zvezdara, ili opštine Paraćin, kliničkih centara kao što su KBC Bežanijska kosa, domova zdravlja u Lazarevcu i Leskovcu, škola i fakulteta, pa čak i pravosudnih institucija kao što je Više prekršajni sud u Beogradu. Ta agencija je u vlasništvu Srđana Šapera, doskorašnjeg člana predsedništva DS i neformalnog savetnika predsednika Srbije Borisa Tadića, koji je za DS radio razne predizborne kampanje.
McCann Erickson press cliping (odnosno Real Time Clipping) danas je u stoprocentnom vlasništvu Borislava Miljanovića, kome je svoj udeo od 51 odsto, kako nam je objašnjeno u Meken Erikson grupi, Srđan Šaper prodao nakon „slučaja Filharmonija“. Podsetimo, da je početkom ove godine otkriveno da je ta agencija sklapala poslovne ugovore sa Beogradskom filharmonijom, u kojoj je Šaper predsednik Upravnog odbora, zbog čega se našao u sukobu interesa.

Preporuke:

• Da se u registru javnih glasila učine javnim podaci o pravim vlasnicima medija, posebno u onim slučajevima gde su krajnji vlasnici u ofšor zoni, ili gde se pravi vlasnici skrivaju iza privatnih lica koja se u nadležnim registrima formalno vode kao vlasnici.
• Da Komisija za zaštitu konkurencije, Republička radiodifuzna agencija i druga relevantna tela u skladu sa svojim nadležnostima redovno prate i regulišu stepen medijske koncentracije u smislu vlasništva, programske raznovrsnosti, koncentracije na tržištu oglašavanja i tržišnog udela vodećih medija, da prate, istražuju i podstiču medijski pluralizam, raznovrsnost i kvalitet medijskog sadržaja, primenjujući odgovarajuće kriterijume EU.
• Da se budžeti državnih institucija ograniče u pogledu upotrebe budžeta za reklamiranje i promociju, kao i da se sankcionišu državne institucije koje tim aktivnostima krše Zakon o oglašavanju.
• Da se za usluge informisanja, produkcije RTV programa i usluga na polju odnosa sa medijima propiše redovan postupak javnih nabavki, jer se jedino tako može obezbediti transparentan odabir ponuđača.
• U vezi sa članom 74 Zakona o radiodifuziji koji propisuje da su ustanove javnog radiodifuznog servisa Republike Srbije i autonomnih pokrajina, kao i emiteri lokalnih i regionalnih zajednica koji su pretežno u državnoj svojini, dužni da nezavisnim radio i televizijskim produkcijama stave na raspolaganje najmanje 10% ukupnog godišnjeg programa, izbor ovog sadržaja morao bi da se obavlja transparentno i po jasno utvrđenoj proceduri, zasnovanoj na kriterijumima koji su u saglasnosti sa javno-servisnom ulogom emitera, a ne sa komercijalnom dobiti (kao što je slučaj kod nekih sadržaja nezavisnih produkcija, poput emisije 48 sati svadba).
• Da državne institucije u svojim redovnim izveštajima objedine sve oblike saradnje sa medijima i da ih vode kao oglašavanje u medijima, a ne kao nedefinisane specijalizovane usluge, istraživanja, i druge klasifikacije koje upućuju na simulovane poslove.
• Da Vlada Srbije raspiše jedinstveni tender za nabavku usluga video snimanja i da ih postavlja na svoju internet stranicu, ili da u okviru svoje Kancelarije za saradnju sa medijima razvije odeljenje za video snimanje.
• Da Vlada Srbije raspiše jedinstveni tender za nabavku usluga pres klipinga, ili da u okviru svoje Kancelarije za saradnju sa medijima razvije sektor za pres kliping.
• RRA RTS: da svake godine godine objavi zvanične rezultate o konkursima za izbor programa RTV produkcija i finansijske izveštaje.
• RRA, RTS: da se onemogući članovima Upravnog odbora i Saveta RRA da učestvuju kao producenti programa.
	Naslov:

Mediji pod potpunom političkom kontrolom

Autor:

Vladimir Radomirović

	11.
	30.09.
	RT Kragujevac

(web televizija)
	Izveštaj
	-Navedeni su ključni problemi iz izveštaja: netransparetno vlasništvo, uticaj državnih institucija na rad medija kroz budžetska davanja, problemi u funkcionisanju javnog servisa.
-Sloboda medija je dovedena u pitanje, a posredno i borba protiv korupcije.


	Verica Barać

Sloboda medija u Srbiji dovedena u pitanje, zbog čega je posredno ugrožena i borba protiv korupcije, koja ne može da se odvija bez pomoći slobodnih medija.
Rodoljub Šabić 
Trenutni stepen transparentnosti vlasništva u medijima "karikatura". Iluzorno je govoriti o bilo kakvom uređenju medijske sfere dok je takva situacija.Neprihvatljivo je da se novac poreskih obveznika koristi za ličnu i stranačku promociju.
	Naslov:

Da li su mediji u Srbiji slobodni?

	Analizirano je:*

Objavljeno je 8 tekstova. Forma: 8 izveštaja.

Teme: pomenuta su tri ključna problema (netransparetnost vlasništva: vlasnici oš-šor firme, 18/30 medija nepoznati vlasnici; uticaj državnih institucija na medije preko oglašavanja, uloga PR, marketinških i produkcijskih agencija; RTS-uticaj vlasti, političkih stranaka i produkcija, ne izvršava obaveze, krši Zakon o radiodifuziji; RRA trpi politički pritisak), zaključak i preporuke iz izveštaja, izjave učesnika okruglog stola.

Izvori: izveštaj, sažetak izveštaja, izjave sa okruglog stola.

Citirani su: Verica Barać (6), Snježana Milivojević (4), Rodoljub Šabić (3), Saša Janković (2), Ljiljana Smajlović, Vukašin Obradović, Milan Nikolić, Dragan Janjić, Nemanja Nenadić.

	12.
	1.10.
	Blic
	Komentar
	-Vlada nije posvetila pažnju izveštaju.
-Izveštaj je kao krimi roman.

-Država i privatne firme zloupotrebljavaju medije.
-Javnosti ima pravo da zna ko su vlasnici medija.

- Ministarstva troše desetine miliona evra.

-Tužilaštvo treba da reaguje.
	Sažetak
	Naslov:

Of-šurovanje
Kritički osvrt na stanje u medijima.

Autor: Gordana Suša

	13.
	01.10.
	Danas

(vikend izdanje)
	Izveštaj
	-Državne institucije su izdvojile 2,5 miliona evra za tri godine za usluge agencija.

-Najvrednije ugovore su imali (navedeni su i iznosi): Oranž studio, Morfeus grupa, Adrenalin, Frejm TV, Idea plus Komunikejšns, Komunis, Infobiro, Maksim media.

-Neke agencije funkcionišu zahvaljujući državi, a ne tržištu.
-19 od 22 ministarstva koristilo usluge.

-Koja ministarstva su najviše trošila i broj agencija čije su usluge koristili.

-Agencije i kontrola tržišta reklama.
-Stranačka raspoređenost agencija: G17 plus, DS, SNS, DSS, NS.

-Lični afiniteti: Saša Dragin, Slobodan Milosavljević.
	Izveštaj
-Kаdа se ovi iznosi uporede sа ukupnim godišnjim prihodimа tih аgencijа, može dа se zаključi dа jedаn broj njih posluje zаhvаljujući držаvnim institucijаmа, а ne tržištu.

-Prilikom rаdа nа ovom izveštаju, Sаvet se sаstаo sа predstаvnicimа Meken Eriksonа, koji su objаsnili dа do ovih poslovа dolаzi tаko što mediji zbog nepovoljne finаnsijske situаcije pristаju dа pod uslovimа аvаnsnog plаćаnjа prodаju reklаmni prostor po cenаmа nižim od tržišnih. Međutim, premа informаcijаmа do kojih je Sаvet došаo istrаžujući ovаj fenomen, često se dešаvа dа аgencije medijimа uplаte sаmo deo ugovorenog iznosа аvаnsno, а dа plаćаnje preostаlog delа koriste zа pritisаk nа medije, odnosno prestаju sа plаćаnjem ukoliko medij počne dа se bаvi nekom temom kojа nije u interesu strаnke kojoj vlаsnik аgencije pripаdа, ili nije u njegovom ličnom interesu.
-Agencijа „Profаjler tim“ Gorаnа Veselinovićа, u kojoj je premа informаcijаmа SRS-а zаposlen Aleksаndаr Vučić, zаmenik predsednikа SNS-а, rаdilа je tokom 2009. godine PR usluge Ministаrstvu rudаrstvа i energetike zа mesečni iznos od 300 hiljаdа dinаrа, а od kаko je SNS preuzelа vlаst u Zemunu i Voždovcu, svаkog mesecа ovа аgencijа od tih opštinа inkаsirа između 300 i 400 hiljаdа dinаrа. Interesаntno je dа Profаjler tim nemа drugih klijenаtа među držаvnim institucijаmа, već sаmo tаmo gde SNS imа vlаst.
	Naslov:

Izveštaj o pritiscima i kontroli medija u Srbiji Saveta za borbu protiv korupcije

Milioni evra iz državnog budžeta za PR agencije

Deo izveštaja o pritiscima i kontroli medija u Srbiji koji je bio posvećen PR, marketinškim i produkcijskim agencijama je u prvom planu.
Autor: Bojan Cvejić

	14.
	01.10.
	Danas 

(vikend izdanje)
	Komentar
	-Izveštaj je pun svakakvih, a raznih pozadina.

-Odlazak na okrugli sto da bi izneo stav da je potrebno krenuti u protesnu šetnju.
	Izveštaj
	Naslov: 

Dušu dalo za šetnje i šerpe

Na kraju teksta se pominje izveštaj i okrugli sto, ali se ne navodi ništa iz izveštaja.

Autor: Ivan Džidić

	15.
	01.10.
	Novi magazin

(internet izdanje)
	Izveštaj
	-Preuzet tekst iz Danas-a od 01.10.
	Izveštaj
	Naslov: 

Ministarstva plaćaju milione PR agencijama

Sadržina je identična kao u Danasu, samo je promenjen naslov.

Izvor: Danas

	16.
	01.10.
	B92

(internet stranica)
	Izveštaj
	- Preuzet tekst iz Danas-a od 01.10. ali nisu objavljeni delovi o agencijama i kontroli tržišta reklama, stranačkoj raspoređenosti agencija i ličnim afinitetima  ministara.
	Izveštaj
	Naslov: 

Milioni iz budžeta za PR agencije

Izvor: Danas

	Analizirano je:*

Objavljeno je 5 tekstova. Forma: 3 izveštaja, 2 komentara.

Teme su: uloga agencija na tržištu reklama, koliko novca agencije dobijaju od državnih institucija, koje agencije imaju najvrednije ugovore, koja ministarstva troše najviše novca za reklamiranje, stranačka raspoređenost agencija, lični afiniteti ministara, izostanak reakcije Vlade na izveštaj koji ukazuje na zloupotrebe medija. 

Izvori: izveštaj, sažetak izveštaja.

Citirani su: delovi izveštaja.

	17.
	03.10.
	Danas
	Izveštaj
	-Izdvajanje državnih institucija za oglašavanje u medijima na godišnjem nivou nije manje od 15 miliona evra.

-Mediji dobijaju ¼ od ukupnih prihoda od oglašavanja od države (15 miliona+40miliona ).

-Nema kritičkih sadržaja o institucijama u medijima.

-Najviše sredstava je plasirano kroz različite kampanje, koje nisu imale humanitarni karakter.

-Najskuplje kampanje: Očistimo Srbiju, promocija startup kredita, Kosovo je Srbija, kampanje za vakcinaciju protiv gripa AH1N1 i za odvikavanje od pušenja.

-Najveća finansijska sredstva za medije izdvajaju-nabrojane su institucije iz Izveštaja, kao i godišnji iznosi sredstava.

-Lična promocija političara.

- Spisak svih državnih organa pomenutih u Izveštaju sa ciframa koje izdvajaju za medije. 


	Izveštaj

Vlast tako dobija značajan prostor za ostvarivanje finansijskog uticaja na medije, čime se, ujedno, ostvaruje i uticaj na uređivačku politiku.

Najveća finansijska sredstva za medije izdvaja preduzeće Telekom Srbija, za koje se može pretpostaviti da je neophodno da oglašava usluge mobilne telefonije.. Međutim, odmah iza tog preduzeća se nalazi Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, pa Agencija za privatizaciju, potom Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstvo zdravlja i Ministarstvo poljoprivrede, Institut za zdravlje Batut, Poreska uprava, Nacionalna služba za zapošljavanje, Ministarstvo rada i socijalne politike, EPS, Ministarstvo unutrašnjih poslova i drugi...Nasuprot osnovnom obliku oglašavanja koji predviđa Zakon o oglašavanju, mediji su od državnih organa prihodovali i na osnovu specijalizovanih usluga informisanja, usluga informisanja po ugovoru, pretplata na usluge i servise, subvencija u kulturi, izdvajanja sredstava iz fondova namenjenih civilnom sektoru za realizaciju projekata, pa čak i za usluge istraživanja.

Telekom Srbija, dodaje se, svake godine na marketing potroši oko 30 miliona evra, dok je analizom utvrđeno da se direktno na rad medija potroši ne manje od 10 miliona evra. Odmah iza Telekoma je Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, koje godišnje potroši ne manje od 1,5 miliona evra na promocije, a pri tom nema potrebu da reklamira svoje proizvode. Agencija za privatizaciju je na trećem mestu sa godišnjom potrošnjom od oko 62 miliona dinara, pa možda zbog toga većina medija počinje da informiše javnost o problemima u privatizaciji, tek kada se neka privatizacija zvanično poništi. Najveća sredstava Agencija troši na štampane medije. Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja sledi Agenciju sa godišnjim izdvajanjima ne manjim od 60 miliona dinara, što takođe može da bude razlog što o radu tog Ministarstva gotovo da nema kritičkih sadržaja u medijima.

Interesantno je, međutim, i da se istraživanje medijske dokumentacije Ebart iz 2009, koje je obuhvatilo listu najzastupljenijih političara u medijima, delimično poklopilo sa listom državnih institucija koje izdvajaju najviše novca za medije, ili onih koje imaju iz budžeta plaćene agencije za odnose sa medijima. Najveći broj novinskih tekstova i priloga bio je posvećen radu političara koji su iz svojih budžeta izdvajali najviše sredstava za medije, pa su se u njima najviše pojavljivali Mlađan Dinkić, Ivica Dačić, Tomica Milosavljević, Rasim Ljajić, Slobodan Milosavljević, Nebojša Bradić.
	Naslov:

Koliko državne institucije izdvajaju novca za promociju u medijima

Više para, manje kritike

Dobro oslikava deo izveštaja koji ukazuje na vezu između izveštavanja i načina finansiranja.

Autor: Bojan Cvejić

	Analizirano je*

Objavljen je 1 tekst. Forma: 1 izveštaj.

Teme su: koliko državne institucije izdvajaju za oglašavanje u medijima, ¼ prihoda medijima dolazi od države, ne postoji kritički pristup kada se izveštava o radu državnih organa, najviše sredstava su mediji dobili kroz kampanje, najskuplje kampanje, koje institucije izdvajaju najviše sredstava za medije, lična promocija političara.

Izvori: izveštaj.

Citirani su: delovi izveštaja.

	18.
	05.10.
	B92

(internet stranica)
	Izveštaj
	-Delovi intervjua su preuzeti iz dnevnog lista Danas

-Odsustvo reakcije na izveštaj Saveta ukazuje da je vlast sigurna da je uspostavila kontrolu nad medijima i to stanje nikakav izveštaj ne može ugroziti.

-Vid pritiska na Savet je stopiranje izveštaja da dođu do javnosti.

-Nisu reagovali ni mediji pomenuti u izveštaju.

-Tri velika problema su: netransparetno vlsništvo, ulaganje države u medije, uloga RTS-a.

-Državne institucije treba da rade ono što je u njihovoj nadležnosti.
	Verica Barać
Vlasti je inače poznato da takvi pritisci na rad Saveta nisu mogući, tako da se naši izveštaji zapravo stopiraju tako što se spreči da dođu do javnosti

Postavlja se pitanje da li mediji u Srbiji uopšte mogu da vrše svoju osnovnu funkciju?

Prilikom rada na izveštaju, uočena su tri velika problema, od kojih je jedan sakriveno vlasništvo medija. Drugi je taj što se iz državnih fondova izdvaja ogroman novac za propagiranje u medijima, što državne institucije ne smeju da rade, ne samo zbog uticaja na medije nego i zbog svog posla

Naše Ministarstvo za životnu sredinu, međutim, izdvaja ogroman novac za medije kako bi u medijima propagirali čišćenje Srbije, dok istovremeno Zapadnom Moravom pliva sto kilograma opasnog medicinskog otpada.

Treći problem je problem javnog servisa, koji ne radi niti se ponaša kao takav i upravo na javnom servisu najviše možemo da vidimo kako se manifestuju uticaji izvršne vlasti.
	Naslov:

Baraćeva: Vlast kontroliše medije

Izvor: Beta

	19.
	05.10.
	Politika

(internet izdanje)
	Izveštaj
	-Delovi intervjua su preuzeti iz dnevnog lista Danas.
	Verica Barać
	Naslov:

Baraćeva: Vlast kontroliše medije

Izvor: Beta

	20.
	05.10.
	TV Raskršća

(web televizija)
	Izveštaj
	-Delovi intervjua su preuzeti iz dnevnog lista Danas.
	Verica Barać
	Naslov: 

To je Srbija: Vlast kontroliše medije

Iako ne stoji izvor, tekst je verovatno preuzet od Bete.

	Analizirano je *

Objavljena su 3 teksta. Forma: 3 izveštaja.

Teme su: slaba reakcija na Savetov izveštaj, pritisci na Savet, nema reakcije medija koji su pomenuti u izveštaju, navode se tri osnovna problema iz izveštaja, državne institucije se ne bave onom stvarima koje spadaju u njihovu nadležnost.

Izvori: izveštaj, intervju Verice Barać dnevnom listu Danas.

Citirani su: Verica Barać.

	21.
	06.10.
	Danas
	Intervju
	-Nema reakcije na izveštaj Vlade, Ministarstva kulture, skupštinskog odbora za Informisanje, državne sekretarke za medije.

-Vlast je sigurna da je obezbedila kontrolu u medijima.

-Sprečava se objavljivanje Savetovih izveštaja u javnosti-vid pritiska.

-Mediji koji su pomenuti u izveštaju nisu reagovali.

-Kontrola medija je loša i za borbu protiv korupcije i za demokratiju.

-Problemi: skriveno vlasništvo, dobijanje novca iz državnih fondova, javni servis koji se ne ponaša kao javni servis.

-Poseban izveštaj bi mogao da se uradi o podacima koji nisu dostavljeni.
-Ako novinari i urednici ne vide to što radi vlast kao temu koja ih interesuje onda je to loše za profesiju.

-Nema odgovora od Vlade.
-Kontrola budžeta kroz eksternu reviziju način da se ograniče sredstva za oglašavanje.

-Nema potrebe za uslugama agencija pored postojećih službi, ali mnoge institucije i funkcije služe da se zaposle partijski kadrovi.
	Verica Barać
	Naslov:

Vlast stopirala izveštaj o medijima u javnosti

Autor: Bojan Cvejić

	22.
	06.10.
	TV Vojvodina 

(internet stranica)
	Izveštaj
	-Delovi intervjua su preuzeti iz dnevnog lista Danas.

-Odsustvo reakcije na izveštaj Saveta ukazuje da je vlast sigurna da je uspostavila kontrolu nad medijima i to stanje nikakav izveštaj ne može ugroziti.

-Vid pritiska na Savet je stopiranje izveštaja da dođu do javnosti.

-Nisu reagovali ni mediji pomenuti u izveštaju.

-Tri velika problema su: netransparetno vlsništvo, ulaganje države u medije, uloga RTS-a.

-Državne institucije treba da rade ono što je u njihovoj nadležnosti.
	Verica Barać
Vlasti je inače poznato da takvi pritisci na rad Saveta nisu mogući, tako da se naši izveštaji zapravo stopiraju tako što se spreči da dođu do javnosti.

Postavlja se pitanje da li mediji u Srbiji uopšte mogu da vrše svoju osnovnu funkciju?
Prilikom rada na izveštaju, uočena su tri velika problema, od kojih je jedan sakriveno vlasništvo medija. Drugi je taj što se iz državnih fondova izdvaja ogroman novac za propagiranje u medijima, što državne institucije ne smeju da rade, ne samo zbog uticaja na medije nego i zbog svog posla.

Naše Ministarstvo za životnu sredinu, međutim, izdvaja ogroman novac za medije kako bi u medijima propagirali čišćenje Srbije, dok istovremeno.

Zapadnom Moravom pliva sto kilograma opasnog medicinskog otpada.

Treći problem je problem javnog servisa, koji ne radi niti se ponaša kao takav i upravo na javnom servisu najviše možemo da vidimo kako se manifestuju uticaji izvršne vlasti.
	Naslov:

Barać: Vlast kontroliše medije
Izvor: Beta/Danas

	23.
	06.10.
	Radio 021

(internet stranica)
	Izveštaj
	-Delovi intervjua su preuzeti iz dnevnog lista Danas.

-Odsustvo reakcije na izveštaj Saveta ukazuje da je vlast sigurna da je uspostavila kontrolu nad medijima i to stanje nikakav izveštaj ne može ugroziti.

-Vid pritiska na Savet je stopiranje izveštaja da dođu do javnosti.
-Nisu reagovali ni mediji pomenuti u izveštaju.
	Verica Barać

Vlasti je inače poznato da takvi pritisci na rad Saveta nisu mogući, tako da se naši izveštaji zapravo stopiraju tako što se spreči da dođu do javnosti

Postavlja se pitanje da li mediji u Srbiji uopšte mogu da vrše svoju osnovnu funkciju?


	Naslov:

Vlast kontroliše medije



	Analizirano je

Objavljena su 3 teksta. Forma: 2 izveštaja, 1 intervju.

Teme su: izostanak reakcije na Savetov izveštaj, vlast je sigurna da je obezbedila kontrolu nad medijima, pritisci na Savet, nema reakcije medija koji su pomenuti u izveštaju, navode se tri osnovna problema iz izveštaja, državne institucije se ne bave onom stvarima koje spadaju u njihovu nadležnost, kontrola medija je loša za demokratiju i borbu protiv korupcije, poseban izveštaj bi Savet mogao da napiše o nedostavljenim dokumentima, budžet bi trebalo da kontrolišu eksterni revizori, ne postoji potreba za uslugama agencija pored postojecih službi.

Izvori: intervju Verice Barać dnevnom listu Danas, izveštaj.

Citirani su: Verica Barać.

	24.
	07.10.
	Užička nedelja
	Komentar
	-Savet za borbu protiv korupcije je objavio dugačak i iscrpan izveštaj o pritiscima i kontroli medija u Srbiji.

-Niko u Srbiji nije objavio ni slovo.

-Izveštaj vrvi od skandaloznih podataka i jasno pokazuje kojim putem medijskog manipulisanja vlast sluđuje Srbiju.

-Jedino mesto na kome se Izveštaj može pronaći je sajt Peščanika.

-Sadržaj izveštaja je zaprepašćujući.
-U nastavcima će u znatno kraćoj verziji objavljivati izveštaj.
	Izveštaj
	Naslov:

Ne treba paničiti. Kano je.

Deo posla je posvećen Izveštaju. 

Autor: Dušan Đurović

	25.
	07.10.
	Užička nedelja
	Izveštaj
	-Savet je pokušao da predstavi obiman i zapanjujući izveštaj javnosti.
-Izveštaj se može naći na sajtu Peščanika.

-Niko nije ni slovo objavio.

-Izveštaj će u skraćenoj verziji biti objavljen.
	Izveštaj 

-tri osnovna problema

-netransparetna vlasnička struktura

-of-šor kompanije kao vlasnici medija

-Večernje novosti

-Pres
-TV PRVA i B92

-Dopis Vladi


	Naslov: 

Nova afera na pomolu

Političari korupmirali medije i novinare parama poreskih obveznika

	26.
	07.10.
	naslovi.net
	Izveštaj
	-Delovi intervjua su preuzeti iz dnevnog lista Danas.

-Odsustvo reakcije na izveštaj Saveta ukazuje da je vlast sigurna da je uspostavila kontrolu nad medijima i to stanje nikakav izveštaj ne može ugroziti.

-Vid pritiska na Savet je stopiranje izveštaja da dođu do javnosti.

-Nisu reagovali ni mediji pomenuti u izveštaju.
	Verica Barać

Vlasti je inače poznato da takvi pritisci na rad Saveta nisu mogući, tako da se naši izveštaji zapravo stopiraju tako što se spreči da dođu do javnosti

Postavlja se pitanje da li mediji u Srbiji uopšte mogu da vrše svoju osnovnu funkciju?
	Naslov:

Vlast kontroliše medije

Izvor: Beta

	27.
	07.10.
	SEEbiz 

(Internet portal)
	Izveštaj
	-Delovi intervjua su preuzeti iz dnevnog lista Danas

-Odsustvo reakcije na izveštaj Saveta ukazuje da je vlast sigurna da je uspostavila kontrolu nad medijima i to stanje nikakav izveštaj ne može ugroziti.

-Vid pritiska na Savet je stopiranje izveštaja da dođu do javnosti.

-Nisu reagovali ni mediji pomenuti u izveštaju.
-Tri velika problema su: netransparetno vlsništvo, ulaganje države u medije, uloga RTS-a.

-Državne institucije treba da rade ono što je u njihovoj nadležnosti.
	Verica Barać
Vlasti je inače poznato da takvi pritisci na rad Saveta nisu mogući, tako da se naši izveštaji zapravo stopiraju tako što se spreči da dođu do javnosti

Postavlja se pitanje da li mediji u Srbiji uopšte mogu da vrše svoju osnovnu funkciju?

Prilikom rada na izveštaju, uočena su tri velika problema, od kojih je jedan sakriveno vlasništvo medija. Drugi je taj što se iz državnih fondova izdvaja ogroman novac za propagiranje u medijima, što državne institucije ne smeju da rade, ne samo zbog uticaja na medije nego i zbog svog posla

Naše Ministarstvo za životnu sredinu, međutim, izdvaja ogroman novac za medije kako bi u medijima propagirali čišćenje Srbije, dok istovremeno Zapadnom Moravom pliva sto kilograma opasnog medicinskog otpada.

Treći problem je problem javnog servisa, koji ne radi niti se ponaša kao takav i upravo na javnom servisu najviše možemo da vidimo kako se manifestuju uticaji izvršne vlasti.
	Naslov:

Verica Barać: Po RTS-u se vidi uticaj izvršne vlasti

	Analizirano je*

Objavljena su 4 teksta. Forma: 3 izveštaja, 1 komentar.

Teme su: izostanak reakcije medija, izveštaj sadrži podatke kako vlast manipuliše medijima, pritisci na Savet, nema reakcije medija pomenutih u izveštaju, pomenuta su tri problema iz izveštaja, državne institucije ne obavljaju poslove za koje su nadležne.

Izvori: izveštaj, intervju Verice Barać dnevnom listu Danas.

Citirani su: Verica Barać, delovi izveštaja.

	28.
	08.10.
	Blic
	Komentar
	-Izjava Mlađana Dinkića od 16.02.2011. data B92 nakon smene sa funkcije da je postojala zabrana da se promoviše.

-Dinkićevo ministarstvo je izdvajalo oko 60 miliona evra godišnje za promociju u medijima.

-Četvrto mesto na listi državnih institucija analiziranih u izveštaju.

-Ocena: neistina
	Mlađan Dinkić

Meni je bilo zabranjeno da se promovišem. Jednostavno meni nisu dozvolili da bilo šta promovišem.

Izveštaj
	Naslov: 

Zabranjen za promovisanje

Izjava Mlađana Dinkića je ocenjena kao neistinita, ali se u dnevnom listu Blic nije pojavio nijedan drugi tekst o Savetovom izveštaju.

	Analizirano je*

Objavljen je 1 tekst. Forma: 1 komentar.

Teme su: izjava Mlađana Dinkića o zabrani promovisanja, ministarstvo koje je Dinkić vodio izdvajalo je oko 60 miliona evra za medije, pa je tako zauzelo četvrto mesto među analiziranim institucijama.

Izvori: izveštaj, izjava Mlađana Dinkića.

Citirani su: Mlađan Dinkić, delovi izveštaja.

	29.
	10.10.
	Akter
	Intervju
	-Mediji se bave pitanjima koja su u interesu njihovih vlasnika, a ne u opštem intersu.
-Vest o izveštaju nije imala odjeka (Danas, Kurir, RTS, B92).

-Ni vlasnici ni urednici nemaju volje i interesa da posvete pažnju izveštaju koji se tiče njih samih.
-Najveći problem u toku rada na izveštaju je bilo prikupljanje dokumentacije.
-Nema odgovora od Vlade na izveštaj.

-Saradnja sa Poverenikom, Zaštitnikom građana, organizacijama, udruženjima i institucijama koje se bave medijima.

-Visok stepen kontrole medija.

-Objašnjeno je zašto su tri problema iz izveštaja ključna (nepoznati vlasnici, vrši se pritisak na medije, nema kritičkih tekstova o radu državnih organa...).

-Primeri Večernje novosti, Vreme, Ministarstvo životne sredine.

-Uloga marketinških agencija i njihova povezanost sa partijama (državne institucije agencije koje drže članovi DS-a; institucije na čijem čelu je G17 plus i A medija; SNS i Profajler tim).


	Izveštaj

RRA je u 2009. godini ostvarila prihod od oko 457 miliona dinara, ili 4.160.000 evra od zakupa licenci, od kojih je 318,5 dinara (2.905.000 evra) otišlo na funkcionisanje RRA, dok je samo ostatak od 139,3 miliona dinara (1.270.000 evra) transferisan u budžet. Medijske organizacije su više puta upozoravale da je nedopustivo da agencija sama odlučuje koliko će novca od licenci potrošiti za svoje potrebe i koliko će vratiti u budžet.

Utvrdili smo da od 30 medija koje smo analizirali 18 ima nedovoljno transparentno vlasništvo; da mediji na godišnjem nivou od 50 državnih institucija dobijaju 15 miliona evra za oglašavanje i promociju, a da kroz javne konkurse dobijaju od 21 do 25 miliona evra, ako se te sume uporede sa ukupnim prihodima sa tržista oglašavanja, koji iznose oko 160 miliona evra, može se zaključiti da mediji dobijaju približno četvrtinu prihoda od države; pokazali smo da država ima veliki uticaj na RTS. Sve to za posledicu ima otvorenost medija za promociju svojih vlasnika i političara, kao i zatvorenost medija za brojne probleme u Srbiji, uključujući i problem korupcije
Verica Barać
	Naslov:

Novac i politika ugušili slobodu medija

	Analizirano je*

Objavljen je 1 tekst. Forma: 1 intervju.

Teme su: visok stepen kontrole medija, mediji se bave pitanjima koja su u interesu njihovih vlasnika, a ne u opštem interesu, vest o izveštaju nije imala odjeka, prikupljanje podataka je bio najveći problem u toku izrade izveštaja, nema odgovora Vlade, pojašnjeni su ključni problemi iz izveštaja.

Izvori: izveštaj.

Citirani su: Verica Barać i delovi izveštaja.

	30.
	12.10.
	Danas

(specijalni dodatak 

FORUM)
	Komentar
	-Kao primer apsurdne privatizacije medija u Srbiji navodi se kragujevački list Svetlost. Radnici su u štrajku sedam meseci. Dobili su opomene iz suda da ukoliko ne plate  sudske takse na tužbe zbog neisplaćenih zarada biće im zaplenjena imovina.

-Visokoobrazovani doktori sa iskustvom ostaju bez posla.

-Novi vlasnici primaju mlade novinare sa diplomama vikend ili instant kurseva, spremne da rade za male plate, potpisuju blanko otkaze i ne organizuju se u sindikat.

-UNS, NUNS i NDNV, Asocijacija medija, Lokal pres, ANEM, pokušavaju da kroz medijsku strategiju izdejstvuju privatizaciju medija.

-Savet je u izveštaju pokazao vezu medija, političara i krupnog kapitala.

-Zaključak Saveta: mediji su sredstvo za kreiranje javnog mnjenja radi ostvarivanja što povoljnijeg rejtinga i izbornog rezultata političkih partija, ali i zbog ličnog bogaćenja pojedinaca.

-Osnovna poruka da bez medija nema ni borbe protiv korupcije i da korupcija u samim medijima obesmišljava objektivno informisanje i onemogućava osnovnu ulogu medija - javni nadzor nad društvenim i političkim delatnostima, nije na adekvatan način predstavljena javnosti.

-Izveštaj su “iskulirali” medijska koalicija i vlast (političari tvrde da su mediji nikada slobodniji, a medijska koalicija da postoje pritisci političara i da im je potrebna finansijska pomoć iz inostranstva).

-Familija: medijska koalicija i političari žele da prikriju od javnosti Savetov izveštaj.

	Izveštaj

Rezolucijom Evropskog parlamenta skrenuta je pažnja na koncentraciju vlasništva i manjak transparentnosti u medijskom sektoru. 

Od 30 najznačajnijih medija, među kojima je 12 dnevnih novina, sedam nedeljnika, šest televizija i pet radio-stanica sa nacionalnom frekvencijom, Savet je uočio da je u periodu od 2008. do 2010. bilo čak 18 medija čiji vlasnici zvanično nisu poznati.
	Naslov:

Neshvatljivo insistiranje da se bez ozbiljne analize nastavi privatizacija svih lokalnih sredstava informisanja

Mediji pod zaštitom „familije”
Autor: Dragana Čabarkapa, predsednica sindikata novinara Srbije

	Analizirano je*

Objavljen je 1 tekst. Forma: 1 komentar.

Teme su: privatizacija medija, položaj novinara u Srbiji, delovanje novinarskih udruženja, u izveštaju je pokazana veza između medija, političara i krupnog kapitala; zaključak i osnovna poruka Saveta, izveštaj je neadekvatno predstavljen javnosti.

Izvori: izveštaj.

Citirani su: delovi izveštaja.

	31.
	13.10.
	Tabloid
	Izveštaj
	-Iz izveštaja Saveta se jasno vidi kome i zašto Telekom Srbija uplaćuje novac.

-Telekom godišnje potroši oko 30 miliona evra na marketing, a oko 10 miliona evra na rad medija, pa je verovatno zbog toga nemoguće pronaći tekst u kojem bi kritički bio sagledan problem prodaje  tog preduzeća ili prikazana analiza njegovog poslovanja.

-Navedeni su mediji kojima je Telekom uplaćivao novac, kao i uplaćeni iznosi.
	Izveštaj

Najviše novca troši se na oglašavanje na RTS-u, RTV Pink i RTV B92. U 2008. godini je na reklamiranje na RTS-u potrošeno 142,66 miliona dinara-  a u 2009. godini - 124,02 miliona dinara. Na drugom mestu je Pink, koji je od Telekoma 2008. ostvario prihod od 92,82 miliona dinara, a 2009. godine 136,05 miliona dinara. Treća je TV B52koja je 2008. godine inkasirala 75,1 miliona dinara, a 2009. godine 64,28 miliona dinara. Foks je bila četvrta televizija na listi, dok se na petom mestu nalazila TV Avala. Primat među pisanim medijima su do 2008. godine imale Večernje novosti, da bi od 2009. lidersku poziciju preuzeo Blic (Blic 2008 - 43,25 miliona dinara, 2009 - 58,95 miliona; Novosti 2008 - 50,55 miliona, 2009 - 42,85 miliona). Značajna sredstvaTelekom je plasirao i kroz druge medije, kao što su Kurir (2008 - 47,40 miliona dinara,2009 - 9,38 miliona dinara), Politika (2008 - 43,21 miliona, 2009 - 35,94 miliona) i Pres(2008 - 34,57 miliona, 2009 - 40,92 miliona).
Telekom za emitovanje reklama na TV Avala u 2009. godini potrošio 13,09 miliona dinara, dok je Avala u toj godini, prema podacima APR-a, ostvarila poslovni prihod od 172 miliona dinara. Ovde valja podsetiti da je Aleksandra Radujko,tadašnja supruga direktora Telekoma Branka Radujka, u tom periodu bila glavni i odgovorni urednik te televizije. Prihodi dnevnog lista Danas i RTV B92 od Telekoma su 2009. bili na nivou od oko pet odsto. Telekom je u oktobru 2008. godine sponzorisao prenos Lige šampiona 2008/09 (9,2 miliona dinara) na TV B92, zatim u decembru te godine emisiju Operacija trijumf (29,2 miliona dinara), pa u januaru 2009. novogodišnji specijal Rode u magli (14,4 miliona dinara), a krajem te godine je sponzorisan serijal Veliki brat (35,4 miliona dinara sa PDV-om).
	Naslov: 

Telenor i Telekom: dve varijante otimanja od naroda, u režiji iste banditsko-finansijske strukture

Ko puca, otvoriće mu se

Tekst se bavi odnosima Telenora i Telekoma, a poslednji deo je posvećen delu Savetovog izveštaja koji pokazuje koliko novca Telekom troši na medije.

	Analizirano je*

Objavljen je 1 tekst. Forma: 1 izveštaj.

Teme su: koliko novca i u koje svrhe troši Telekom Srbija.

Izvori: izveštaj.

Citirani su: delovi izveštaja.

	32.
	14.10.
	Danas
	Komentar
	-Mediji nisu posvetili naročitu pažnju okruglom stolu na kome je predstavljen izveštaj.
-Zaposleni u internet izdanju jednog velikog medija su objavili prilog ali je „po nalogu odozgo” povučen.

-U Izveštaju su prvi put sistematizovani i zvanično sopšteni problemi za koje se već godinama „zna”.

-Ignorisanje većine medija, manipulacije RTS-a, podrška medijskih radnika i kompetentne javnosti ukazuju da su problemi izdvojeni u izveštaju relevantni, dobro analizirani, da su zaključci o lošem stanju medijskih sloboda tačni.

-Problemi: netransparetnost vlasništva (18 velikih medija u vlasništvu oš-šor kompanija, nezakonita koncentracija, RRA učestvuje u kršenju zakona), finansijski uticaj države na medije (vlast na propagandu izdvaja najmanje 15 miliona evra godišnje, i još dodatnih 36 do 40 miliona evra) i uloga RTSa (najkontrolisaniji medij, ne objavljuje finansijske izveštaje, nije dostavio savetu podatke).

-Saradnja sa PR agencijama i produkcijskim kućama (kongloremati iza kojih stoje Srđan Šaper i Dragan Đilas imaju najvrednije poslove sa televizijama, pa tako utiču na oglašavanje i uređivačku politiku;

Agenciju Profajler tim, povezanu sa Aleksandrom Vučićem, angažuju opštine u kojima je SNS na vlasti).

-Cilj Saveta je da se pokrene široka rasprava o položaji medija u Srbiji.

-Sugestije medijskih eksperata, stranih i domaćih organizacija su najvećim delom prihvaćene.

-Nakon sastanka sa predstavnicima Meken grupe unet je u izveštaj  deo iz intervjua Borisa Tadića u kome kaže da iza njega ne stoji niko sem trojice prijatelja (jedan je Šaper).

-Pasus o firmi A medija ,koja je pružala usluge organima kojima je upravljala G17, ostao je u izveštaju iako je predstavnik ove agencije rekao da će podneti tužbu protiv Saveta.

-Slododni mediji su najsnažnija prepreka sistemskoj korupciji, a kontrolisani mediji su njen najmoćniji podsistem.

	Verica Barać
	Naslov:

Nevidljive ruke

Autor:

Verica Barać

	33.
	14.10.
	vesti-online

(Internet portal)
	Izveštaj
	-Izveštaj Saveta ukazuje na spregu tajkuna, države i stranaka u kontroli informacija i pljačkanju građana.

-Perfidni i direktni pritisci države koja je omogućila uspostavljanje kontrole nad medijima.

-Svi mediji su korumpirani, a novinari su osiromašeni, poraženi, ućutkani i uplašeni.

-Nakon okruglog stola samo dva dnevna lista su objavila kratak, veoma neodređen pregled sa konferencije.

-Podaci iz izveštaja bi trebalo da budu udarna medijska priča.

-Izveštajem su obuhvaćeni: politički krugovi, državne strukture, ministarstva i pojedinci koji drže monopol nad medijima; na koji način se ispumpava novac poreskih obveznika i kako završava u privatnim džepovima, omogućavajući pojedincima lako bogaćenje; kako vlast učestvuje u tom prljavom poslu, kako zataškava i legalizuje te prljave poslove; kako država preko svojih institucija, naročito preko Republičke radiodifuzne agencije prikriva imena vlasnika; kako ofšor kompanije služe za razne manipulacije; kako se preko projekata, pretplata, oglašavanja i reklama isisava državni novac, kako se preko moćnih marketinških agencija i produkcijskih ugovora pojedinci iz vlasti i visoki funkcioneri partija na vlasti bogate ili trpaju pare u svoje džepove po principu "ja tebi, ti meni"; kako članovi porodica visokih državnih funkcionera preko svojih fiktivnih preduzeća dele državne pare, nameštaju poslove...

-Otkrivena je prljavština oko privatizacije lista Večernje novosti

-Savet je imenovao krivce: političke krugove na vlasti, vladajuće strukture, RRA i Agenciju za privredne registre

-Državne institucije su dale za promociju preko 15 miliona evra, za oglašavanje preko 25 milina evra, a 21.5 miliona evra za projekte i reklame.

-Budžetski novac su isisavale agencije.
-Imena vlasnika medija su i dalje nepoznata.
-Rezolucijom Evropskog parlamenta je skrenuta pažnja na koncentraciju vlasništva i odsustvo transparentnosti u vlasničkoj strukturi javnih glasila.
	Izveštaj

U Zakonu o javnom informisanju u članu 7. izričito stoji: "Radi zaštite slobode načela i pluralizma ideja i mišljenja, zabranjuje se svaki vid monopola u oblasti javnog informisanja. Takođe, niko ne može imati monopol na osnivanje, distribuciju javnog glasila, niti iko može imati monopol na objavljivanje ideja, informacija i mišljenja u javnom glasilu."
Zakona o radiodifuziji (član 41) koji strogo zabranjuje izdavanje dozvola za rad domaćim pravnim licima kojima su osnivači strana pravna lica registrovana u drugim državama i kojima nije moguće utvrditi poreklo osnivačkog kapitala, registrovali i izdavali dozvole za rad baš tim glasilima.

Zbog toga, mediji u Srbiji apsolutno su izgubili samostalnost i svoju primarnu značajnu ulogu u informisanju građana o stvarima važnim za njihov život. Medije danas njihovi vlasnici, političari i partije na vlasti koriste isključivo za ostvarivanje izbornog rezultata i lično bogaćenje pojedinaca - kaže Verica Barać, predsednica Saveta za borbu protiv korupcije.
	Naslov:

Ko kontroliše medije u Srbiji (1): Širom zatvorenih očiju

Autor: T. Zečević

	Analizirano je *

Objavljena su 2 teksta: Forma: 1 komentar, 1 izveštaj.

Teme su: mediji nisu posvetili dovoljno pažnje izveštaju, sistematizovani i zvanično saopšteni podaci koji su već godinama poznati, problemi iz izveštaja (netransparetno vlasništvo, izdvajanje državnih organa za medije, RTS i RRA), cilj Saveta je da se pokrene široka rasprava o problemima, sloboda medija je najsnažnija prepreka korupciji. 

Izvori: izveštaj.

Citirani su: delovi izveštaja.

	34.
	18.10.
	vesti-online

(Internet portal)
	Izveštaj
	-Vlasnici medija su of-šor kompanije, koje služe za prikrivanje pravih vlasnika.

-TV Prva, RTV B92, Večernje novosti, Press imaju za vlasnike of-šor kompanije sa Kipra.

-Tv Avala i nedeljnik Standard imaju  nepoznate vlasnike u Austriji.

-Vlasnici nekih medija su domaći biznismeni ili političari.
-Večernje novosti najubedljiviji primer netransparetnog vlasništva  i nezakonitog načina preuzimanja

-Kao primeri netransparetnog vlasništva su TV Prva i B92 i TV Avala i TV Pink.

-RRA nije sprečila neadekvatne promene vlasništva.


	Izveštaj

Of-šor kompanije nemaju klasičnu infrastrukturu ni u zemljama iz kojih dolaze. Vlasnik je ponegde fizičko lice u Srbiji, a ponekad se vlasnik firme sa Kipra krije u mreži drugih preduzeća osnovanih širom sveta. Pogotovo ako se registruje of-šor kompanija u nekim od poreskih rajeva nije moguće ni na koji način otkriti pravog vlasnika.
Većinski paket akcija "Večernjih novosti" u vlasništvu dveju austrijskih kompanija Trimaks invesment i Ardos holdinga, kao i kiparske kompanije Karamat, čiji je, kako se kasnije ispostavilo, vlasnik Milan Beko koji je kupio 62,4 odsto akcija nezakonito. Odnosno, suprotno Zakonu o preuzimanju akcionarskih društava.

"Press", čiju polovinu udela poseduje fantomsko preduzeće Amber pres limitid iz Limasola, registrovano na Kipru. Pošto nije ni poznato ko stoji iza te firme moguće je da je  reč o preduzeću Miroslava Miškovića, a neretko pominjalo se i ime njegove doskorašnje saradnice Milke Forcan.Kontrola nad ovim novinama pripisivana je i Draganu Đilasu, gradonačelniku Beograda, potpredsedniku Demokratske stranke i vlasniku moćnih markentiških kompanija.
Osnivač Prve, Foks televizija nalazi se u posedu kiparske firme Warraner limited sa 49 odsto akcija i beogradske Nova broadcasting sa 51 odsto akcija. 

Ovo domaće preduzeće je u vlasništvu još jedne of-šor kompanije sa Kipra - Antena stream T.V. limited. Pretpostavlja se da iza njih stoji grčki brodovlasnik Minos Kirijaku koji je, navodno, od magnata Ruperta Mardoka otkupio pravo Foks TV za - samo jedan dolar (!) a zatim i RTV B92.

Republička radiodifuzna agencija (RRA) je odobrila ovu vlasničku promenu, nikada ne saopštivši ime vlasnika ovih kiparskih kompanija. 

Vlasnici TV Avala su Danko Đunić sa 45,65 odsto vlasništva, a 0,99 odsto udela ima Ekonomski institut koji je upravo pod kontrolom Đunića i poslanika Demokratske stranke Aleksandra Vlahovića, inače bivšeg ministra za privredu i privatizaciju.
	Naslov: 

Ko kontroliše medije u Srbiji (2): Televizija za dolar

Autor: T.Zečević

	Analizirano je *

Objavljen je 1 tekst. Forma; 1 izveštaj.

Teme su: vlasnici medija u Srbiji su of-šor kompanije, političari i biznismeni, uloga RRA.

Izvori: izveštaj.

Citirani su: delovi izveštaja.


*Analizirani su sledeći mediji:

· Dnevne novine (9): Politika, Blic, Danas, Večernje novosti, Dnevnik (novosadski), Press, Kurir, Alo, Pravda.

· Nedeljnici (8): NIN, Vreme; Ekonom:east, Novi Magazin, Balkan Magazin, Akter, Užička nedelja, Tabloid.

· Televizije(7): RTS, TV Avala, TV B92, TV Pink, TV Prva, TV Vojvodina, Studio B.

· Web televizije(2): RT Kragujevac, TV Raskršća.

· Radio stanice(4): Radio Beograd, Radio Studio B, Radio B92, Radio 021.

· Agencije(2): Beta, TANJUG.

· Internet portali(8): Euractiv Srbija, Pištaljka, naslovi.net, SEEbiz, vesti-online, E-novine, Republika, UNS.

Ukupno: 40.

PAGE  
1

